Een prikkelende vierkante meter tuin

Ik was nog geen 10 jaar toen ik mijn eerste tuintje onderhield. Pas een goeie 9 jaar geleden heb ik gemerkt dat dit toch wel een belangrijke invloed heeft gehad op mijn persoon nu. Ik ben mij hier verder op gaan verdiepen.

Mijn interesse in tuinieren is gaan groeien door de tuinman die onze tuin onderhield. Ik mocht als kind meehelpen en hij vertelde gepassioneerd over de planten. Ik leerde vlug gevoel krijgen bij planten en leerde dat je weinig kon misdoen. Er was geen goed of fout, vooral proberen en corrigeren. Waarschijnlijk heeft dat mijn interesse wel gewekt. Het was begonnen met de groentetuin en wat later ben ik uit eigen initiatief planten gaan verplanten in een zelf toegeëigend stukje tuin achteraan. Ik bouwde weliswaar een minivijver met loopbrug en verstopte kabouters achter struiken. Ik probeerde een verhaal op te bouwen. Ook al was het stukje grond 2 bij 6 meter, het leek wel een ontdekkingsjungle die vele malen groter was. Ik creëerde zelfs een “pratende” boom met gipsen ogen en mond.

Toch is het mij pas in 2011 beginnen dagen dat dit tuinieren mij gevormd heeft. Het prikkelde zoveel van mijn zintuigen en ontwikkelde heel wat competenties bij mij. Ik werd er zelfs zelfverzekerder van en in zekere zin gepassioneerd. Ik ben er pas zo bewust over gaan nadenken door mijn werk met jonge kinderen. Ze houden je een spiegel voor, dat valt niet te ontkennen. Bij mij heeft dit ervoor gezorgd om dieper te gaan kijken op het aanbieden van planten en graven naar insecten bij kinderen onder de 3 jaar. Dit is uiteindelijk ook maar toevallig gekomen doordat de tuin nog aangelegd moest worden op de locatie van kinderopvang en ik de aanwezige kinderen liet mee ploeteren. Ik merkte op dat ze langer speelde, eigen indrukken opdeden en fantasierijk begonnen praten. Die tuin van amper 3 bij 6 bleek plots ook een jungle te zijn in hun verhalen. Ik ben linken gaan leggen en gaan experimenteren. Want een prikkelende vierkant metertuin was door niemand voorgedaan in de kinderopvangsector. Überhaupt was tuinieren of zelfs ploeteren in aarde door niemand voorgedaan op deze jonge leeftijd, laat staan bewust tuinieren en een prikkelende tuin creëren. Hetgeen ik bij mijzelf ontdekte en de herinneringen die ik had vanuit mijn kindertijd kon ik nu gaan reflecteren op de groep kinderen die 19 jaar later in een groepsopvang, dezelfde herinneringen aan het maken waren. Het enthousiasme die de kinderen vertoonde, de tijd die ze uit het oog verloren samen met de begeleiding en vooral de verhalen die ze meer naar huis namen waren een trigger om hier meer en bewust op in te zetten.

Zie , hoor, voel, proef, ruik… en heb lief!

Deze quote heeft voor mij héél wat betekend. Dit was voor mij de prikkel en ogen opener om bewuster om te gaan met natuur en omgeving. Deze woorden ben ik gaan ontleden en onderzoeken. Ik ben deze gaan gebruiken en heb ontdekt dat het meer zijn dan woorden die een verrassende quote vormen. Het zijn dé ingrediënten die onder anderen helpen om onbevangen op te groeien. Deze ingrediënten hebben er voor mij voor gezorgd om deze bewust in te zetten in spelprikkels. Na onderzoek, inspireren, en experimenteren zijn hier de vierkantenmeter tuintjes gegroeid die vooral alle zintuigen prikkelen en helpen bepaalde competenties ontwikkelen.

Zie: voor de vierkante metertuin was het uitzicht belangrijk waarbij ik mij op kindniveau zette en zonder sprookjes te kopiëren toch feeërieke tuintjes creëerde rond een bepaald thema.

Hoor: hiervoor ben ik vogelhuisjes gaan integreren want deze lokken de vogels die zorgen voor natuurlijke muziek. Ook bewust planten neerzetten die door de wind geluid maken was een must. Maar zelfs mobieltjes die waaien in de wind maakte het geheel af.

Voel: ploeteren was belangrijk dus moest dit ook door een kind gedaan kunnen worden. Onze prikkelende vierkante metertuinen staan op 30 cm hoogte van de grond. Als het ware creëren wij zo speltafels die groeien en bloeien maar de absolute vrijheid geven om te ontdekken.

Proef: bewust heb ik eetbare planten toegevoegd die het proeven bevorderen. Kinderen steken immers alles in hun mond, zo ontdekken zij, dus laten wij de juiste zaken toevoegen die enkel stimuleren werken. Trouwens bevorderen deze items ook de REUKZIN en is de prikkelende tuin af!

Het lief hebben stimuleer je door kinderen liefde te laten ontwikkelen voor de natuur. Deze ontwikkel je enkel maar als je hier voldoende in vertoefd en het vertrouwen ontwikkeld vanuit de natuur. Dit krijg je enkel als volwassenen het vertrouwen schenken aan hun kapoen om te experimenteren. Op jonge leeftijd gaan we daarom een omgeving creëren die veilig genoeg is om te experimenteren.

Meer over experimenteren en risicovol spel ontdek je in onze training ” Be More Like Pippi” waarbij wij het Pippi Langkous gedrag gaan analyseren en haar als archetype gaan gebruiken om onbevangen opgroeien te gaan stimuleren. Want uiteindelijk is opgroeien een bewuste aaneenschakeling van competentie ontwikkeling.

Winkelwagen