De kracht van positief herkaderen

Om een situatie vanuit een krachtgerichte invalshoek te bekijken, is het nuttig om deze situaties positief te gaan herkaderen. Dit kan op gedrag, inhoud en op de context.

GEDRAG

Ben je bewust van je aannames?

Onbewust heeft iedereen een aantal aannames voordat hij aan een gesprek begint. Wees bewust dat deze aannames het gesprek zullen kleuren. Je onderbewustzijn zal tijdens het gesprek hetgeen er verteld word een bepaalde inhoud geven. Wij gebruiken nu een voorbeeld die dicht bij je leefwereld ligt om je deze context te doen begrijpen. Hierdoor kan het bijvoorbeeld zijn dat jij denkt dat je baas boos is om de fout die je hebt gemaakt, hierdoor zal je met angst zitten in het gesprek en zal je weerstand tonen voor de goede intenties die je baas heeft om het gesprek te voeren. Wat je denkt wordt dan je waarheid. Dit geld ook voor een gesprek met een cliënt. Het is dus noodzakelijk om de positieve intenties achter het gedrag te onderzoeken. Gedraag je tijdens het gesprek als een OEN ( Open – Eerlijk – Nieuwsgierig ) . Toon daarbij de wil om iets te veranderen. Je zal merken dat het gesprek rustiger en meer in regie verloopt en dat je naar een positievere uitkomst werkt.

INHOUD

Bewust zijn van het gebruik van negatieve woorden

Het is nodig dat wij ons bewust zijn dat het gebruik van bepaalde woorden een andere reactie kunnen teweegbrengen dan wij initieel bedoelt hadden. Hierbij is het gebruik van negatief geladen woorden te vermijden. Het is niet eenvoudig want de Nederlandse taal kent meer negatief geladen woorden dan positief geladen woorden. Hierbij twee tips:

  1. vermijdontkennende woorden: niet en geen
  2. vermijd het woord “moeten”

In de Nederlandse taal zijn wij ook meer geneigd om te vertellen wat niet moet. Een bedrijf zal bijvoorbeeld eerder schrijven dat hij op maandag tot 12 uur gesloten is, maar niet vlug dat hij op maandag vanaf 12 uur terug van dienst is. Ervaar je wat dit kleine voorbeeld met je doet?

Woorden met oordeel.

Botte communicatie kan zich etaleren in de woorden die u gebruikt. We noemen wat voorbeelden:

  • Ik vind dit een waardeloos idee
  • Dat plan van jou slaat helemaal nergens op
  • Je kunt van mij de boom in met al jouw ideeën
  • Jij ziet er vandaag ook niet uit zeg
  • Maar het is toch niet normaal dat je dochter weer bij je komt wonen?
  • Dat is toch helemaal niets voor jou die baan!
  • Je bent wel erg conservatief zeg, wauw.

Ziet u de rode draad? In alle voorbeelden gaat het over communicatie die veroordelend is en waarbij het idee van een ander in zijn geheel wordt platgeslagen.

CONTEXT

De context van woorden

Communicatie is een complex gegeven. We dienen niet alleen de woorden of zinnen te begrijpen, maar tevens de (sociale) wereld en de bedoelingen die achter de woorden verscholen zitten. Het begrijpen van de context is een belangrijke rol in de menselijke communicatie. De betekenis van wat mensen zeggen is afhankelijk van de context. Zonder die context is communicatie vaak erg onbegrijpelijk, verwarrend en mogelijk zelfs beangstigend.

Ervaringen uit het verleden, gebeurlijke situaties, de wijze van opgroeien en de leefomgeving van de persoon bepalen zijn context. Dit is een extra complex gegeven in communicatie, buiten de bedoelde context van de gebruikte woorden tijdens dat gesprek. Hierdoor krijgen woorden een emotionele lading.

Wij zeggen ook niet altijd nauwkeurig wat we willen. Zoals ze zeggen: “ je zou tussen de regels door moeten lezen“. Er kan ook nog een “verborgen” boodschap achter woorden zitten, dit leiden wij vaak af uit de lichaamstaal. Als het goed is is deze boodschap niet in tegenspraak met de gebruikte woorden.